fredag 7 februari 2014

Språkutvecklingsportfolio och kamratrespons

I går kickade jag igång arbetet med elevernas bloggar som språkportfolio grundläggande svenska som andraspråk. Först kommer vi att arbeta med texterna på  en grundläggande språklig nivå, senare börjar genrearbetet. Eleverna har skrivit reflektioner till tv-serien Fröken Frimans krig och nu skulle de ge respons på varandra texter - så kallad kamratrespons. De skulle titta på rubriker, styckindelning och interpunktion. För arbetet använde de en matris.Matrisen finns i Google docs och eleverna hittar den via länk från bloggen. Sin respons skulle de skriva en en kommentar till en av kompisens texter på kompisens blogg. Jag förklarade att man hjälper varandra att se saker i sin egen text. 



Det som ställde till svårigheter för eleverna till en början var att förstå matrisen. De började att läsa kamratens text, sen när det kom till själva responsen blev det svårare. Många skrev ganska kortfattat. En elev tyckte att han inte kunde säga någonting om varken sin kompis nivå eller sin egen nivå i språkutvecklingen. Det var bara jag som kunde det, menade han. Jag fångade alla elevers uppmärksamhet från datorerna och visade på ett exempel från matrisen: "Markerar nytt stycke med blankrad eller indrag". Jag förklarade att antingen markerar man nytt stycke, eller så gör man det inte. Det kan man se själv. Det är ingen nivå som jag som lärare bestämmer. 

Efter responsen skulle eleverna skriva om var de befinner sig i sin språkutveckling som ett första steg i deras språkportfolio. De skulle klistra in matrisen och göra en sida på sin blogg. Här kände många sig blygsamma till en början att skriva om sin egen nivå. Men alla skrev ner en kortfattad beskrivning. Denna beskrivning ska eleverna sedan kunna gå tillbaka till för att se sin utveckling. 

I denna respons arbetar vi inte med texttyp/genre. Det kommer vi också att göra längre fram. Nästa vecka börjar jag med berättande genre. Det var första gången denna grupp elever arbetade med kamratrespons och jag tycker att de gjorde det bra. Men det finns mycket som jag kan förbättra. Mitt mål är att utveckla bedömningsarbetet genom kamratrespons under våren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar