Förberedelser: Läs sidorna 1-128 i Betygsättning en handbok. Fundera ut 2-3 diskussionsfrågor utifrån det lästa.
Gruppdiskussion: Gå laget runt och låt alla i gruppen redogöra för sin viktigaste diskussionsfråga. Allas frågor ges utrymme för diskussion. Om tid finns fortsätter gruppen med de resterande diskussionsfrågorna.
Sammanfatta: Vilka är nyckelbegreppen? Vad är de viktigaste lärdomarna från första delen av boken?
2. 11/3 - Teori om kunskapsomdömen, kunskapskrav, sammanvägningar och betygssättning
Förberedelser: Läs sidorna 132-234 i Betygsättning en handbok. Fundera ut 2-3 diskussionsfrågor utifrån det lästa.
Gruppdiskussion: Vi går laget runt och alla i gruppen redogör för sin viktigaste diskussionsfråga. Allas frågor des utrymme för diskussion. Om tid finns fortsätter gruppen med de resterande diskussionsfrågorna.
Sammanfatta: Vilka är nyckelbegreppen? Vad är de viktigaste lärdomarna från första delen av boken?
3. 29/4 - Ämnesplanens struktur
Förberedelser: Studera din ämnesplan noggrant. Se filmen om ämnesplanerna på youtube. Läs sidorna 48-62 i boken Gymnasieskola 2011.
- Hur tänker ni kring ämnesplanen efter att ha sett skolverkets film och läst Gustavssons, Måhls och Sundblads bok? Diskutera.
- Vilka kunskapsområden som ska bedömas utskiljer ni i kursplanen? Välj ett område tillsammans eller ta ett område var till nästa gång. Fundera hur du kan planera för bedömning.
- Konkretisera vad de fetmarkerade orden i kunskapskraven innebär med hjälp av progressionstabellen på sidorna 55–59 i boken Gymnasieskola 2011.
Förberedelser: Alla har funderat kring ett kunskapsområde (samma eller olika). Läs valfria sidor i Prov och arbetsuppgifter en handbok.
Varje deltagare redogör för hur hen tänkt – gruppen diskuterar.
1. Vad ska eleverna lära sig?
2. Hur ska de lära sig detta?
3. Vilka kunskaper ska de utveckla?
4. Vad kommer vi att bedöma?
5. Hur kommer bedömningen att gå till?
6. Hur kommunicerar vi bedömningen med eleverna?
2. Hur ska de lära sig detta?
3. Vilka kunskaper ska de utveckla?
4. Vad kommer vi att bedöma?
5. Hur kommer bedömningen att gå till?
6. Hur kommunicerar vi bedömningen med eleverna?
Sammanfatta: Vad har man kommit fram till under träffen? Hur kan detta systematiseras och användas generellt i ämne eller kurs oavsett lärare? Ska matriser göras? Gruppen enas om olika arbetsuppgifter till nästa gång som fördelas bland deltagarna.
5. Juni - Systematisera bedömning
Förberedelser: Enligt överenskommelse på träff 4. Läs valfria sidor i Prov och arbetsuppgifter en handbok.
Gruppen samlas kring det gemensamma arbete som genomförts och diskuterar förtjänster och eventuella fallgropar och problem som kan uppstå. Tillsammans formulerar gruppen mål för hur bedömningsarbetet kan systematiseras i ämnet.
LitteraturGustavsson, Måhl, Sundblad (2012) Betygssättning en handbok. Liber
Gustavsson, Måhl, Sundblad (2012) Prov och arbetsuppgifter en handbok. Liber
GRutbildning – bedömning för lärande: http://www.bedomningforlarande.se/
Skolverket: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/diskutera-och-utveckla/bedomning-och-betygsattning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar