En fråga som diskuterades var bedömningsmallar till prov och examinationsuppgifter. Ena uppfattningen var av den uppfattningen att kunskapskraven för de olika betygen skulle anges direkt i uppgiften. Den andra uppfattningen var att bedömningsmallar bör utformas för uppgifter som ska bedömas. Dessa översätts i sin tur till kunskapsomdömen som ligger till grund för betygssättning. På sidan 23 i Prov och arbetsuppgifter (Måhl, Sundblad, Gustavsson) läser vi följande:
Här får vi svaret på vad en bedömningsmall är, enligt Måhl. Som jag förstår är resultatindikatorerna det förväntade resultatet på uppgiften. Här har jag som lärare möjlighet att förklara och förenkla för eleverna. Enligt Måhl så har bedömningsmallar, skriva av lärare för elever, positiva effekter för elevernas resultat. Jag mailade en av mina och Teresas bedömningsmallar till Per Måhl med några frågor om angående bedömningsmallar och utvecklingsscheman. Han säger att båda är nödvändiga. Ett utvecklingsschema för att följa en elevs språkutveckling och bedömningsmallar för att bedöma enskilda uppgifter.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar